L’últim projecte del GISEAFE conclou que les visites al Parc Natural de la Serra de Montsant generen un impacte econòmic directe a la zona de 4 milions el 2019

L’estudi de freqüentació i característiques dels visitants de l’any passat conclou que el parc va concentrar 166.000 visites

Les visites al Parc Natural de Montsant van generar un impacte econòmic directe a la zona de 4 milions el 2019, la qual cosa suposa que cada euro invertit al parc genera 8 euros al territori. Així es desprèn de l’estudi L’ús públic al Parc Natural de la Serra de Montsant: afluència, freqüentació i caracterització de visitants, tancat el passat mes de març. És la primera vegada que el Parc Natural de Montsant compta amb una anàlisi acurat i precís de la freqüentació de visites i el perfil de visitants.

Aquest estudi ha estat liderat per la Dra. Estela Inés Farías (professora de l’INEFC de Lleida) en col·laboració amb el Dr. Serni Morera (freelance), i l’Investigador en Formació Victor Dorado; tots tres membres del Grup d’Investigació Social i Educativa de l’Activitat Física i l’Esport (GISEAFE) de l’INEFC Lleida.

Excursionistes fent una ruta guiada pel Parc Natural de la Serra de Montsant.

Es pot consultar la informació del projecte aquí.

L’estudi considera un total de 8 punts de mostreig en tota la superfície del Parc Natural de la Serra de Montsant (9.242 hectàrees), agrupats en quatre sectors diferenciats: Margalef (zona poble – zona pantà); Ulldemolins (Ermita Sant Antoni i Ermita Santa Magdalena); Albarca – Cornudella (Albarca i Ermita de Sant Joan del Codolar) i Morera de Montsant – Escaladei (La Morera i la Cartoixa).

Les conclusions estimen una l’afluència global al Parc Natural de Montsant d’unes 166.000 visites el 2019, que  representen uns 43.000 visitants d’acord amb la mitjana entre visita i visitant. La zona que concentra les visites és el sector de Margalef, amb unes 89.460 visites (54%), i els mesos més concorreguts són febrer, març, abril, octubre i novembre (51%).

L’escalada i l’excursionisme, principals atractius

Mapa cartogràfic del Parc Natural de la Serra de Montsant (Priorat, Tarragona).

L’escalada i l’excursionisme són les activitats més practicades durant la visita al Parc Natural de Montsant, amb percentatges que superen el 30% en tots dos casos. Gaudir del paisatge, apropar-se al medi natural i relaxar-se i desconnectar, són algunes del les motivacions de visita més puntuades. El coneixement personal (43%), mapes i guies (22%) i la recomanació per part d’altres persones (18%) són les fonts d’informació més utilitzades per decidir l’itinerari a visitar.

Finalment, l’experiència és molt satisfactòria. Així es desprèn del valor mig del grau de satisfacció de les persones visitants, que és força elevat, amb una mitjana de 4,8 punts dins d’una escala de l’1 al 5.

Clic aquí per consultar més informació en la nota de premsa emesa pel Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya.

Estudi “L’ús públic al Parc Natural de la Serra de Montsant: afluència, freqüentació i caracterització de visitants “ Estela Inés Farías-Torbidoni; Serni Morera Carbonell; Víctor Dorado Martínez.
Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya (INEFC), Parc Natural de Montsant, Març 2020.

Més informació als comptes de Twitter:

NOTA: Aquesta informació ha estat facilitada pel Grup d'Investigació Social i Educativa de l'Activitat Física i l'Esport (GISEAFE INEFC Lleida)

Gràcies a la col·laboració del GISEAFE podem compartir aquesta notícia.