Anàlisi dels acords de lliure comerç de la Unió Europea amb el Canadà (CETA), el Japó i Mercosur

El Seminari La Complexitat del veïnatge de la Unió Europea. Cap a un nou paradigma dels acords d’associació de la UE organitzat el 19 de març va tractar els acords de lliure comerç firmats recentment amb Canadà (CETA), acords amb el Japó i Mercosur. A més a més, de tractar els possibles efectes i repercussions dels acords a nivell local, regional i estatal.

1

Els ponents que van participar en el seminari van ser: la Dra, Carmen Tirado, Professora Titular de Dret Internacional Públic i Relacions Internacionals de la Universitat de Saragossa; el Dr. Antoni Blanc, coordinador del seminari i Catedràtic de Dret Internacional Públic i Relacions Internacionals de la Universitat de Lleida i també Director de la Càtedra i del Centre d’Excel·lència Jean Monnet – UdL; el Dr. Antoni Colom, Professor Titular d’Economia, Sociologia i Política Agrària de la Universitat de Lleida i; finalment es va comptar amb la intervenció del Sr. Domènec Vila, Cap de la Unitat de Serveis Empresarials de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC).

El contingut temàtic i els acords analitzats en el Seminari:

El model que defensa la Unió Europea davant el neo-proteccionisme nord-americà es fonamenta en la defensa del lliure comerç i el multilateralisme basat en l’apertura comercial i les inversions mútues, d’acord amb paràmetres de regulació equitativa i equilibrada. Aquest fet no implica que no es reconegui la necessitat explícita d’abordar reformes a la globalització doncs la desigualtat va en augment arribant a nivells intolerables, encara que es reconeix de forma contundent que el retorn al proteccionisme no és la solució. I per aquests motius, la Unió Europea ha de reforçar-se i enviar una senyal clara a la Xina, la Índia, així com als Estats Units d’Amèrica i altres grans economies.

Una bona mostra de tot això, està sent la conclusió dels recents acords amb Canadà (CETA) i amb el Japó. En aquest darrer cas, li permet a la UE internar-se en el forat que ha deixat Estats Units a Àsia en abandonar el TPP i reequilibrar la situació anòmala que el tercer mercat del món que és Japó, fos fins ara només el setè per a les exportacions europees. El llarg i tortuós camí seguit fins ara en el procés negociador amb el Mercosur obeeix a aquest mateix tipus de preocupacions.

Seminari - persona plantada explicant Sr. Sánchez

En aquest sentit, i a tall d’anècdota, destacar el poema (Hayku) de H. Van Rompu que va aportar la professora i ponent Carmen Tirado, de cara a tractar les relacions entre la Unió Europea i el Japó:

<< El Sol se levanta

Aunque en Europa todavía duerme

Pero es el mismo Sol >>

Hayku de H. Van Rompu

NOTA: Aquesta notícia ha estat facilitada pel Grup de Recerca Les Nacions Unides i la Unió Europea davant els reptes i amenaces actuals: reforma del sistema de governança global, seguretat, cooperació i drets humans.
Gràcies a la col·laboració del grup de recerca podem compartir aquesta informació.